Jak się uczyć do matury? Antyk, Biblia
To, czego uczycie się na języku polskim – jest bardzo ważne. Nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości. Jednak chcę Wam pokazać, jak bardzo różni się materiał maturalny od tego, co musicie umieć w szkole.
Porównajmy przygotowania do klasówek z Antyku z dwóch najpopularniejszych wydawnictw.
Antyk – na Antyk składa się literatura starożytnej Grecji i Rzymu oraz Biblia
Biblia Wydawnictwo 1 | Biblia Wydawnictwo 2 |
Musisz wiedzieć : Stary i Nowy Testament kiedy powstał, w jakim języku i jakie są jego przykładowe księgi Znać terminologię, np.: Biblia, Testament, Ewangelia Wiedzieć: – jaka jest problematyka w Księdze Hioba i Księdze Koheleta, – jak wyglądają relacje między Bogiem a człowiekiem w Starym Testamencie – na podstawie historii Abrahama Musisz znać: – typy psalmów i wiedzieć z jakiej części Biblii pochodzi tekst ( na szczęście bardzo charakterystyczny) – sens dosłowny i symboliczny przypowieści i jej elementów -umieć scharakteryzować Apokalipsę – znać autora, temat, sposób obrazowania -znać znaczenie związków frazeologicznych I na poziomie rozszerzonym potrafić scharakteryzować sposoby wykorzystania wątków i toposów biblijnych oraz określić ich funkcje w wybranym współczesnym dziele literackim. | Musisz znać – rodzaje ksiąg biblijnych, – przekłady Biblii, – treść pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju, – treść księgi Hioba, – rodowód i znaczenie frazeologizmów biblijnych, – cechy psalmów,ich charakter, – cechy języka biblijnego („Pieśń nad pieśniami”), – treść przypowieści biblijnej ( świat przedstawiony), – nazwę ostatniej księgi, – najważniejsze wydarzenia biblijne – ewangelistów Umieć – rozszyfrować symbole biblijne, – rozpoznać style funkcjonalne I napisać wypowiedź odnoszącą się do wspaniałości Biblii |
Antyk | Antyk |
Znać – podstawowe pojęcia takie jak politeizm czy antropomorfizm, – archetypy poszczególnych postaci mitologicznych, – osiągnięcia kulturowe Grecji – poetów, rzeźbiarzy Umieć objaśnić: – tytuł „Iliady”, znać cechy gatunkowe, bohaterów, mimetyzm dzieła -Znać Edypa jako bohatera tragicznego, umieć wskazać jego winę, wiedzieć, czym jest tragizm i hybris – Potrafić wskazać cechy tragedii na podstawie „Króla Edypa” – znać zawartość części kompozycyjnych, zasadę trzech jedności, katharsis A na poziomie rozszerzonym potrafić zinterpretować i zanalizować pieśń Horacego i – – potrafić scharakteryzować sposoby wykorzystania wątków i toposów mitologicznych (antycznych) oraz ich funkcję w wybranym współczesnym dziele literackim. | Znać – daty antyczne i położenie krajów, – antyczny ideał piękna, – pojęcia konfliktu tragicznego, hybris, katharsis, epeisodion, dytyramb, deus ex, machina, hamartia, fatum – cechy gatunkowe eposu, – mitologiczny proces powstania świata, – nazwy bogów i ich domeny, – cechy twórczości poszczególnych poetów, -nazwy zabytków Grecji i Rzymu Umieć: – połączyć przekonania szkół filozoficznych z ich nazwami, – przypisać archetypy poszczególnym postaciom, – przypisać fragmenty utworów autorom (na szczęście dosyć znane) – zanalizować utwór liryki greckiej (anakreontyk) Musisz umieć napisać krótką wypowiedź argumentacyjną….i umieć czytać ze zrozumieniem, by wykonać kilka co najmniej dziwnych poleceń |
Tego uczysz się w szkole z Antyku. Pewnie myślisz, że skoro się tego uczysz, to przyda się to na maturze…Otóż nie 🙂 Wiedza ogólna – szkolna to jedno. Dobrze jest wiedzieć, być zorientowanym.
Co z tego przyda Ci się na maturze? Jak może wyglądać Antyk na maturze?
Otóż na egzaminie pisemnym możesz mieć pytanie z „Antygony” lub „Króla Edypa” – i faktycznie którąś z tych lektur warto znać.
Jeśli chodzi o polski ustny – dobrze jest znać najważniejsze mity, „Iliadę” i „Odyseję”, a także Horacego. Najważniejsze jednak to wiedzieć jak wyglądają nawiązania do mitologii w innych epokach.
„Biblia” na maturze to najczęściej księga Hioba i Koheleta, wybrane przypowieści i „Apokalipsa św, Jana”. I co najważniejsze – wątki i nawiązania do „Biblii” w innych epokach.
Widzisz różnicę? Ja widzę. Dlatego w materiałach, które dla Ciebie przygotowałam zaznaczam, co może pojawić się na maturze, co jest naprawdę ważne. Nie każę Ci uczyć się rzeczy niepotrzebnych. Dobrze wiem bowiem, jak wiele masz nauki.